Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Louise - 15 mars 2010 14:26

Kommentar till Vecka 5 Dag 6
Hej Eva (doberman)
Kul att du hittat min blogg. :0) Välkommen.


Jag har dokumenterat från allra första dagen i min blogg varje dag. Det enklaste är nog att du börjar läsa från första inlägget


http://itrim69.bloggplatsen.se/2010/02/sida-3/
/>
Jag tror det viktigaste är att vilja.


Att verkligen vilja detta och inse vad som krävs av dig.


Det går inte att skarva. Antingen följer man programmet eller så gör man det inte, följer man programmet till punkt och pricka så går du garanterat ner i vikt.


När jag började med detta;
Jag var så peppad , eller kanske så uppgiven när jag började så jag tog emot metoden med öppna armar. Jag har inte fuskat en enda dag. Jag vet att jag bara lurar mig själv.


Det jag inte är så bra på är att gå ner på itrims cirkelträning. Jag går istället långa promenader och tränar hemma så gott jag kan.
Jag vill att detta skall vara en livslång förändring och då ska det passa mig som person. Jag är villig att ge upp saker jag gillar och börja tänka på ett nytt sätt. Släppa frosserierna och byta ut det mot nyttigt. Men jag tror att det är viktigt att man i processen räknar med att det måste passa mig som person. Jag tror inte att man måste springa på gym. Det jag vill påstå är att träna på gym är mycket av en statuspryl. Se länkad sida skriven av Hemmingsson, en av grundarna för itrims metod http://ksdialog.ks.se/sv/s/Press-nyheter.../Kost-och-motion/
/>
"Att röra sig i vardagen har inte varit särskilt glamoröst. Det är tjusigare att dra på sig träningskläder och sticka iväg till ett gym" citat Hemmingsson


"Nu kommer rön om att den vardagliga rörligheten fungerar alldeles utmärkt för att minska risken för sjukdom. Rådet är en halvtimmes rask promenad per dag. Det kan översättas till ca 10 000 steg. En stor fördel med vardagsrörelserna är att de, jämfört med gymträning, har större chans att bli rutin och vana"
citat Hemmingsson


Detta tar jag till mig. Jag gillar att gå på gym. Det har sekundärt ett värde i den sociala aspekten. Du träffar andra itrimare. Jag är en person som gärna vill ha nätverk. Gärna vill ha hjälp, stöd. Men jag vill även kunna hjälpa andra. Men viktigast är att jag hittar ett sätt att hantera min vikt. Träningen får inte bli för tidskrävande eller ett måste. Jag tar på mitt ansvar bort träningen på itrim, och kompenserar den så gott jag kan genom vardagsmotionen. En anledning till detta är att jag vill ha tid med mitt barn. Jag vill inte känna press att jag måste träna. Jag använder mig av träningen på itrim, men inte så ofta som är föreskrivet i programmet.




Jag har gjort detta så många gånger nu att jag förstår att detta börjar inifrån mig själv. Jag har en ätstörning. Jag behöver göra upp med den en gång för alla. Jag behöver följa ett tydligt utarbetat program och jag behöver en kontrollinstans. Min grupp och min coach är hjälpmedel på vägen. 2 år ska jag jobba med mig själv och det med hjälp av itrim. Först bli av med vikten. Sedan börjar det riktiga arbetet.
 
Och detta vill jag understryka.


Det är först efter viktminskningen som arbetet börjar. Det svåra är inte att gå ner i vikt. Det svåra är enligt min uppfattning att hålla vikten nere.


man säger kanske att ..vem vill leva strikt i resten av sitt liv. Men jag vill inte vara tjock mer nu. jag har varit tjock sedan jag var 5 år. Jag har bantat med viktväktarna och gikoll och viktklubb och jag har gått ner i vikt...men jag har ständigt fel fokus. Bak i huvudet så har jag en röst som säger..."när får vi äta igen".


Jag har nog fattat nu att detta är på livstid. Jag är 35 år nu. Hur vill jag leva mitt liv?
Hur vill jag att mina barn skall leva sina liv? Jag är min sons förebild.
Hur vill jag att min kropp skall må när jag är 85? Blir jag ens 85 år om jag fortsätter att leva som jag gjort fram tills nu?
 


Detta blev ett inlägg.


Snälla Eva, fråga mig igen om det var något jag missat. Eller om det gäller något annat. Fråga på. Jag svarar efter bästa förmåga.


vänligen Louise



av Louise Idag kl 14:22

Av Louise - 15 mars 2010 07:47

Dag 34 av itrim, dag 34 av totalt 84 på rivstart. 50 dagar kvar på ersättningar. Men den 4e maj så ska jag ta fram grillen och grilla på balkongen. Den 4e maj är första dagen jag skall börja trappa upp från snabbt till varierat. Första tre dagarna får jag byta ut en ersättning mot ett mål mat. Det kommer att bli kokt färskpotatis med dill, en sallad och en grillad laxfilé.                                      

                                  

Efter upptrappningen gissar jag att det blir varierat. Jag antar att det beror lite på hur mycket jag gått ner i vikt fram till den 4e maj. Jag tror ju inte att jag uppnåt målvikt på 69 kg. Det är -25 kg kvar till 69 kg. Jag har nått upp till delmål 1 vilket är -10 kg. Ska sätta ett nytt delmål imorgon med min coach. Kanske -8 kg. Men det kan vara vågat. Men om jag räknar med de - 2 kg jag gått ner redan utöver de -10 (totalt -12.3 kg idag, min våg) så kanske det är mer rimligt. Det skulle innebära -18 kg på 8 veckor. Vilket skulle innebära att jag behöver gå ner minst -1,5 kg/vecka fram till 16e april. Det kan nog fungera. Men när jag börjar äta igen så har jag läst att när mina glukospåsar fylls på igen så kan det ge +2 kg.


Vi får se vad coachen säger imorgon. Om jag skulle komma ner på målvikt till den 4e maj så skulle det innebära att jag måste gå ner 0.5 kg/dag. Det är nog inte rimligt faktiskt. Realistiskt kanske jag kan gå ner från dagens datum totalt -10.5 kg till den 4e maj. Om jag räknar med 1,5 kg/vecka. Jag får nog fundera lite på hur jag kan alternera min motion. Öka stegen igen. Mer jobb, och gärna ute. Det gav som sagt 18000 steg på en dag. Det är toppen.  Om jag kan ligga kring 20 000 steg/dag så borde jag fixa 1,5 kg/vecka. Minus 10.5 kg skulle innebära att efter snabb skulle jag väga 84.1 kg. Det skulle inte vara helt fel. Och sedan kommer sommaren. Då kan man mer eller mindre bo ute. Bada, vara ute hela tiden, hitta på saker. Nu drar man sig ju lite för att gå ut. Det är kallt och halt.


Här kommer ett litet härligt bildcollage med stor förväntning på kommande tider. Det börjar bli dags att planera balkongen. bilderna är hämtade från sköna hem.


 

        


 

Likaså måste balkongen fixas. Här hittade jag en jättebra sida om hur man kan göra snyggt och säkert för katten, tusen tack för den Mona, när du klickar på länken får du gå till rastgård i menyn på Monas sida

http://www.pihl.nu/mona/softspot/

något som jag önskar mig i födelsedagspresent i år är att få hjälp med att bygga detta. Det är en smidig lösning, och snygg. "Bara" att bygga ramar och fästa ihop.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards