Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Louise - 4 mars 2010 22:06


När jag gått ner till 96.9 som jag och min coach satt upp för mig som första delmål så skall jag köpa en snygg scarf jag såg idag på indiska. Jag hittar ingen bild på nätet tyvärr så jag får helt enkelt plåta den när jag köpt den.


Indiska är helt underbart. http://indiska.com/


 


Det kan vara redan imorgon....eller dagen efter det...   

Av Louise - 4 mars 2010 11:30

http://www.mvm.com/cs/


Jag gjorde en liten figur av mig själv på My Virtual Model. Kan vara lite kul att se skillnaden även om jag väljer att vara anonym i min blogg. Åtminstone tills vidare.

Detta är resultatet. Nu kan jag inte påstå att detta är likt mig men somewhat..


         


Bytte ut bilderna så att jag inte ser ut som en hot latino. Det är jag ju inte. Detta blev mer likt mig. Men jag måste säga att jag ser ingen skillnad. Och jag har gått ner 9 kg. Nja. Kolla in Mumlans bilder. Så ska det se ut. Så småningom. Avundas alla som trots övervikt har fina former. Som Anna (137 kg).

Jag och min äppelkropp   


 

Av Louise - 4 mars 2010 07:57

Idag pekar vågen nedåt igen som sig bör.


Satt igår och läste lite artiklar skrivna av Hemmingsson (et al), samma Hemmingsson som även skrivit "boken" vi alla följer i detta viktminskningsprogram. Det är alltid intressant att läsa vad studien grundar sig på då itrims starkaste kort är att använda sig av termer som "det är vetenskapligt bevisat" eller "forskningen pekar på" i sina argument för itrim som modell. Och för mig som kund är det skönt att det finns en sådan grund.


Jag vill inte använda mig av metoder som inte är beprövade och som inte är godkända av livsmedelsverket. Det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt utan om att förändra en livsstil och ett djupt rotat beteende. Jag skulle vilja läsa en studie för personer med BMI på <40 som har genomgått programmet. Detta då jag själv när jag började för 3 veckor sedan låg precis på gränsen med bmi 38. Jag misstänker att det är signifikanta skillnader i resultaten gällande målgrupper i bmi, och då främst i viktminskning i förhållande till tid. Eftersom att jag inledningsvis vägde 107 kg så misstänker jag att jag inledningsvis tappar mer i vikt/vecka än personer som har ett lägre bmi. Detta har jag ej grund för att påstå utan det är min hypotes. Sedan spelar naturligtvis faktorer som motion en avgörande roll. Se även http://ksdialog.ks.se/sv/s/Press-nyheter-tema/Artiklar/Artiklar-om-metabolism/Kost-och-motion/  Hemmingssons uttalande om motion och livsstil som ett socialt begrepp.


Tycker det är spännande att Hemmingsson är specialpedagog (och läkare), hittar dock inte belägg för att han är specialpedagog i annat forum än det som kopplas till motion. Det beskrivs inte i hans profil hos vare sig Huddinge eller Karolinska.


Som jag har uppfattat det genom det lilla jag ännu har läst av studien som itrim baseras på så är det tre personer som ligger bakom, Erik Hemmingsson, Folkhälsoforskaren och läkaren Johan Sundström och Claude Marcus Professor i Pediatrik samt huvudman för Rikscentrum för svår övervikt hos barn och har forskat i ämnet fettceller. Jag ställer mig alltid frågande till huruvida detta är ett vinstdrivande företag, och så länge det finns med i beräkningen så kommer jag alltid att vara kritisk. Det är svårt att finna altruism i dagens samhälle men man kan alltid hoppas. Och jag kan tycka att om metoden är bevisad genom forskning, borde då inte metoden vara tillgänglig på remiss och ingå i det subventionerade välfärdssystemet däri vi betalar skatt och inte som ett vinstdrivande företag. Då fetma börjar bli ett så pass stort problem i samhället så vore det bättre om personer med kraftig övervikt fick itrim på remiss istället för att genomgå en riskfylld gastric bypass. Detta är bara lösa funderingar. Jag är inte expert i området utan funderar högt.


LCD

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards