Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Det finns inte ett sätt som är rätt

Av Louise - 23 mars 2010 22:42

Funderade över vem denna Martin Ingvar var som Malou refererar till under inslaget om itrim. Eftersom att jag inte tittade på hela programmet i morse så fick jag spola lite framåt i programmet på tv4 play och fick då upp en intervju med Martin Ingvar och Gunilla Eldh som skrivit en bok om hjärnans funktion och bantning.


Åter igen så diskuteras itrims metod som en form av crashbantning. Jag blir trött trött trött. Likaså googlade jag och fick upp en blogg där det trashades åter igen om itrims metoder och hyllades om LHCF. Folk fattar verkligen inte vad det handlar om. Jag blir så besviken.


Föstår ni hur mycket jobb det ligger bakom att gå ner i vikt med itrim? Jag crashbantar inte, det är ju det jag gjort i hela mitt liv innan itrim. Min uppfattning är att olika metoder fungerar olika beroende på individens grundförutsättningar. Jag skulle aldrig drömma om att trasha en annan metod på det sätt som jag upplever att itrim trashas i efter 4 och även på olika bloggar om LCHF. Jag har inget emot LHCF. Jag tycker det är en bra metod. Men för mig krävs andra former.


Att gå ner i vikt med itrim är inte enkelt. Men för mig är det enkelt. Min personlighet svarar mycket bra på itrimmetoden. Jag blir så besviken och förbannad på hur Eldh och Ingvar talar om pulvermoj. Likaså lägger de fram min metod som om jag inte kunde vara med och styra och påverka. Som om jag blev föst fram som boskap i hur jag skall leva och äta. Jag hävdar åter igen att metoden är skräddarsydd, jag inleder genom att hantera det patologiska genom att göra mig av med problemet fort och jobbar sedan med det holistiska och det salutogena.


Fokus skall inte initialt ligga på kost, jag har problem med min syn på kost och hur man skall äta. Jag är mycket medveten om att jag äter fel, och det har inget med riktig hunger att göra.För mig är mat ett misbruk, en coupingstrategi, något som jag använder fel. Jag behöver hård diciplin, troligen i resten av mitt liv.


Jag mår bra, jag vill inte bara bli smal, jag vill inte ens bli smal, jag vill bara må bra. Vid 69 kg är jag inte smal, jag är välmående.


Ingvars uttalande om att itrimmetoden inte är rolig. My sweet jesus. Vilken proffessionell total nedskitning. Var det hans proffessionella utlåtande eller var fan kom det ifrån????


Jag vill såga både Eldh och Ingvar vid fotknölarna. Jag skäms över dem som proffessionella i hur de uttalar sig om metoden, och hur de föreslår andra metoder som de påstår vara rätt (främst Eldh). Pinsamt.   


Det finns inte ett sätt som är rätt.


Jag hävdar åter igen, don efter person. Vi är inte alla skapta efter samma mall. Inte alla personligheter passar för itrimmetoden, inte alla passar för LHCF. Detta är ingen genväg, detta är att arbeta med ett beteende och att ändra fokus på lång sikt.


1h 10 min in i klippet...



 
 
Ingen bild

Jesper

24 mars 2010 09:30

Underbart roligt och skönt att läsa din blogg! Jag tycker du träffar helt rätt i din syn på hur olika metoder passar olika människor. Det finns ingen anledning att dissa någon annan metod. Särskilt inte metoder som faktiskt har vetenskapligt på fötterna och följer upp sina resultat som Itrim. Vore kul att se andra metoder/dieter visa upp samma resultat på lång sikt, som Itrim gör.

Sen får vi väl utgå ifrån att Ingvar själv HAR testat såväl måltidsersättningar som Itrims motion, så hans uttalanden om hur tråkigt det är verkligen är korrekta och så professionella som han utger sig själv för att vara. Eller..?

 
Sussie

Sussie

24 mars 2010 18:04

Att gå ner i vikt är ju ingen dans på rosor. Och jag har nog aldrig hört någon som har sagt att det är KUL att gå på någon form av diet.
Men så länge man trivs med det man gör för sig själv så ska man vara nöjd, oavsett om det är Itrim, LCHF, GI eller något annat sätt man använder sig av.
Jag tycker att Itrim är något av det bästa som har hänt mig. Har testat det mesta, men aldrig lyckats hålla vikten nere eftersom jag inte har haft motivationen eller någon som har stöttat mig. Men allt det plus mycket mer får man på Itrim, anser jag. De har ett helhetstänk som ingen annan har, med gruppträffarna, coacherna och träningen och det passar mig perfekt!
Tycker att det är märkligt att någon som kallar sig expert har mage att sitta och prata ner en metod som bevisligen ger resultat. Han borde hylla den istället!

Hoppas att du har en bra dag!

http://itrimsussie.blogspot.com

 
Nybörjarlöparen(Peter)

Nybörjarlöparen(Peter)

24 mars 2010 22:02

Det kan ju vara så att de andra känner sig hotade. När får Itrim komma till tals för att försvara sig. Jag tycker Itrim är kanon som början på en viktresa men sedan kan jag sakna den mer varierade träningen som finns på ett gym. Där finns det dock inga grupper att luta sig mot utan där är man ensam när det gäller vikten.
Itrim gav mig redskapen för att kunna gå ner i vikt och jag lyckas hålla den.
Jag tror att alla program eller dieter har vinnare och förlorare och det gäller att hitta sin väg som passar mig.

http://nylopare.blogspot.com

 
student i trim

student i trim

7 april 2010 21:40

Gud jag orkar inte ens titta klart på de idioterna! LCHF kan ju täppa till artärerna och bidra till hjärt-och-kärl problem har forskning visat på, men Itrim där man jobbar långsiktigt att förändra vanorna, det är minsann dåligt fö där är ju maten tråkig! "det är ju roligare att banta med god mat som råris..." vem tycker råris är gott? har de missat att det är vad vi äter sen när vi redan har bantat? "dyrt med pulver, blilligare med råris" vilket dumt argument! ja, dyrt i 12 veckor kanske, men som du själv nämnt tidiagre, jag spara ju massor av pengar på att inte äta dyra luncher ute varannan dag. Aaaargh jag blir så arg på ignoranta människor!

http://studentitrim.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 16 februari 2011 08:30

Jag är här. Har bara blivit uppäten av livet, som det kan bli ibland, för mycket jobb träning barn kärlek....för lite tid..   Ska bättra mig. SNart. ...

Av Louise - 2 februari 2011 09:55

Vikten fortsätter sakta neråt, tror jag går och väntar på efterskalv efter helgen, men de kommer visst inget. Och det är bra. Jag väger mindre nu än vad jag gjort på många många år..det är bra. Mindre bra är att stockholm inte verkar fullt så...

Av Louise - 31 januari 2011 01:19

....och druckit alkohol      Det var fantastiskt gott. Så nu är det 2+2 som gäller samt hård träning.   Dejten har gått bra. Inget är solklart, inget är 100 % men det kittlar...     Har känt mig fin och uppskattad och nervositeten lade si...

Av Louise - 28 januari 2011 00:56

Jag är så nervös...får inget gjort. Eller jo, jag tränar, jag jobbar häcken av mig..men så fort jag kommer hem så går jag mest runt och vankar. Dejt imorgon och jag är så nervös så nervös så nervös...vill så gärna men har en obehaglig känsla i magen ...

Av Louise - 24 januari 2011 15:36

på gym. YEAH!!! Det fick bli så. Kompis som tjatat lite (behövdes ej så mycket tjat) och det blev gymbolaget.   Men oj vad liten jag kände mig där, alla är så vältränade och alla vikter så stora och tunga jämfört med det lilla rehabgym jag kört p...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards