Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Louise - 24 februari 2010 11:36


Dagens agenda


  • Promenad med väninna och hennes hund
  • shake
  • promenad till stan 
  • pass på itrim
  • promenad hem
  • laga mat till barnen
  • ...

Igår var jag ruggigt hungrig. Riktigt ruggigt hungrig. Som första dagarna.Just nu doftar det av nyrostat bröd. Bäst att klä på sig och ge sig av. Behöver lite solsken.   


Av Louise - 24 februari 2010 09:57

Jag läser Annas blogg och det börjar gå upp för mig mer och mer att kanske jag skall tänka bort detta med min dagens dag lista

http://itrim69.bloggplatsen.se/2010/02/19/2564834-manga-dagens-dag-att-se-fram-emot-vad-valjer-jag/ lista.


Alltså jag kanske aldrig mer kan äta sötsaker igen. det kanske är något som jag måste börja fundera på. Är det värt det? Hur allvarligt är mitt beroende?


Jag vill gärna tro att det inte är sockret som gör att jag äter fel. Jag vill gärna tro att jag inte är så sockerberoende. Men frågan är om jag har kunskapen att avgöra det. För jag åt väldigt mycket av det dolda sockret. Men jag känner inte igen mig känslomässigt i det scenario som Anna beskriver i sitt första inlägg


"Jag har tidiga minnen av hur jag gick till skafferiet och luktade på farinsockret, hur ljuvligt det doftade och vilken lockelse det var att veta att det fanns där, nära. När jag var stor nog att få tugga tuggummi doppade jag det i sockret, om och om igen och njöt av knastrandet mellan tänderna".


Jag brukar undvika socker i ganska stor mån. Alltså när någon serverar bullar så skrapar jag bort pärlsockret för jag gillar inte när det blir för mycket socker. Jag gillar inte när det knastrar mellan tänderna. Likaså är jag inte förtjust i mandelmassa, eller glasyrer. När jag bakar äppelpaj så har jag inget socker i smuldegen och ytterst lite på äpplena. Så hur skall man tänka här?


Detta är något som jag verkligen vill ha svar på. Jag vill väldigt gärna att ni andra, ni som läser beskriver hur ni ser på problemet?


Däremot så är jag vansinnigt förtjust i sweet chili...hur illa är det? Hur onyttigt är sweet chili i matlagningen? Så är det konsistensen på sockret jag ogillar och inte smaken som jag tror? Jag fick för mig att fazers blå choklad inte innehöll så mycket socker, för den smakar mindre sött än marabous. Men förklaringen till det hittade jag på nätet;


"Skillnaden mellan Fazer blå och andra mjölkchoklader, till exempel marabous är att de flesta använder sig av mjölkpulver men Fazer har riktig mjölk i sin choklad.Guiden sa att chokladen inte blir lika söt när den innehåller mjölk". http://galtarbloggen.wordpress.com/categ...gory/pizza/







Så frågan är, hur beroende är jag?

Hur gärna vill jag gå ner i vikt och hålla vikten. Är det bara att inse att socker är något som jag måste låta bli för all evig framtid. 


Vad innebär itrims stabilisering framöver för mig? Vilken metod använder de sig av? Är det GI eller hur ser det ut? Hjälp mig snälla ni med denna information. Jag har ett liv att planera.  


 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Skapa flashcards