Alla inlägg den 20 februari 2010

Av Louise - 20 februari 2010 21:36


Nu är jag klar med allt bakande till kalaset imorgon. Det klarade jag utan att provsmaka något. Men det var definitivt en ny erfarenhet att inte ta sista snutten på mördegen, att inte slicka av fingret när man fått chokladkladd på det. Jag känner mig riktigt duktig. Får hoppas att vi får gäster med tanke på ovädret. Jag har inget emot snön men så bor jag i lägenhet i stan. Det har sina fördelar.


Jag har kommit upp o 11500 steg så oron över att inte prestera idag var obefogade. Men det känns i kroppen som om det vore minst det dubbla i steg. Glömmer både att "äta" och att dricka när jag har så mycket att ordna med.


ha en fin lördag, snart är det jag och boken i sängen...   

Av Louise - 20 februari 2010 10:46


Ny dag.


Jag behövde verkligen itrim just nu i mitt liv. Jag behövde få ordning på mig, jag behövde mobiliseras. Steget kan ibland vara långt även om viljan finns så är det inte självklart att viljan räcker till, det är inte säkert att viljan heller är stark nog. Jag har kunskapen, som överviktig med en önskan om att nå normalvikt har jag testat det mesta med bättre och sämre resultat.


Jag kan bli så arg på människor som förknippar övervikt med oförsånd. Jag kan massor om hur jag skall gå ner i vikt, jag är expert på olika metoder, jag kan mycket om motion och livsstil. Men för att jag är överviktig så har jag många ggr fått kommentarer som att ...du är väl inte direkt en hälsomedveten person.


Det går inte att beskriva hur sårad jag blev av den kommentaren. Döm aldrig boken efter dess tjocklek. Jag har ju gått ner i vikt flera ggr under mitt liv, jag har gått ner mycket i vikt. Mitt problem som jag ser det är att lika gärna som jag vill vara normalviktig så har jag en stor kärlek till sötsaker. Anledningen till den kärleken går säkerligen att hitta i någon form av traumatisk upplevelse där mina coupingstrategier lett till en dysfunktionell oral störning. Tröstätning.

Äta är jag i alla fall bra på. Jag har fått ett beteende där jag flyr in i en värld jag kan hantera, en värld där jag har kontroll.


Jag gillar verkligen inledningen med rivstart. Jag behöver denna underbara fantastiska känslan av att varje gång jag ställer mig på vågen så har jag gått ner i vikt (idag 101.2 kg -5,7kg på 11 dagar). Minst sagt en flygande start. Jag måste dock ta bort det momentet. Att ta bort vågen kan bli ett av nya uppsatta mål med min coach. Jag har uppfyllt alla mål som satts upp (utom pulspassen), det var inte svårt. Jag går mina steg, jag tränar hemma i mitt vardagsrum (Zumba), jag intar näring regelbundet, jag dricker mycket vatten varje dag och jag lägger mig tidigare. Jag sover nu bättre. Jag har massor av energi. Inte just nu i skrivande stund, för idag är jag ganska mör känner jag.   Förkylningen har satt sig. Och sockerkakan jag bakade igår fastnade i formen när jag skulle stjälpa upp den, så det blir till att baka en ny idag. Lite surt.


Dagens steg kommer kanske inte att hamna bland toppresultaten (som gårdagens 16373 steg) , men jag kommer att sträva efter att röra på mig så mycket som möjligt. På dagens agenda står följande punkter:


  • baka rulltårta
  • baka ny sockerkaka
  • baka schackrutor
  • gå och handla
  • städa och dammsuga hela huset (förutom garderoben   den är klar)
  • tvätta

Och om jag skall tänka positivt även efter denna lista så är ju detta ganska mycket vardagsmotion för en dag.


http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Ma-bra/Stada-bort-kalorierna/


Imorgon är det fest här för min lilleman som fyller 14 år. Helt otroligt. Han fyller 14 år   ....jag ska heller aldrig avböja en inbjudan till promenad. Min väninna ringde precis och frågade om jag var sugen på en promenad. Klart jag är, svarar jag... Ut i snön.


Ha en fantastisk lördag därute    det ska jag ha.




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards