Alla inlägg den 19 februari 2010

Av Louise - 19 februari 2010 16:28

Idag har jag kompenserat för de futtiga steg jag gick igår, är uppe i +13000 steg. Detta genom en promenad först för att hämta upp min väninna och hennes gosiga hund. Sedan tog vi oss ner mot staden, ett besök till itrims lokal för att fylla på med skogsbärsshake som är favoriten. Fick även byta ut en påse mot choklad, ville testa den igen och det smakade bättre men ändå ingen höjdare. Sedan kan jag tycka att det kanske är dumt att ha smaker som påminner om det jag inte får äta just nu. Men det är ju bara för att jag är så hopplöst förtjust i choklad. Någon annan kanske är tokig i glass som smakar söta bär. Banan tror jag hade varit fint.


Jag och min väninna fortsatte sedan mot Netto. Där har det handlats allt som jag inte får äta, det är ju kalas till helgen. Jag ska inget äta. Men det skall bakas rulltårta och så ska jag baka en sockerkaka som jag skall smälta choklad över. Så himmla gott, något som min mor alltid gjorde hemma. Får frysa in en bit och spara den till mig. Sedan blir det våfflor med grädde och sylt. Allt enligt sonens önskemål.


Hemprommenaden gick genom parken. Har otroligt mycket energi nu, positiv energi. Lite skillnad mot för två veckor sedan. Varför började jag inte med detta tidigare.


Det har inte blivit mycket träning. Men tror ni att jag måste gå ner dit och köra passen? Är det verkligen nödvändigt när jag går så mycket? Zumba är ju riktigt bra konditionsträning så jag tycker att det borde kompensera för maskinerna. Om det är något som jag missar, då är det nog chansen att träffa andra itrimare. Det kan vara nog så viktigt med den sociala aspekten.


Nu är det jag och Åsa Larsson i soffan.

Av Louise - 19 februari 2010 09:56

 Och lägg noga märke till frasen "vad väljer jag"


För det är alltid ett val att vara tjock (jag talar enbart utifrån mig) det är ett val vad jag stoppar i munnen. Det är ett val  hur jag väljer att vara social. Vad innebär att vara social för mig? Jo, att äta gott. Vilket otroligt missbruk mat egentligen kan vara. Men i mitt nya liv går det ju att planera. Det går även att byta ut vissa detaljer som att maten kan vara god men nyttig. Eller att nån del kan få vara onyttig om resten håller måttet. Mestadels handlar det om att kartlägga en helhet som blir hållbar. Att bara leva på sallad, det funkar inte. Åtminstone inte för mig. Men så hittade jag denna lista över olika "dagens dag" vi har portionerade över året. Jag kopierade den i sin helhet och har satt ut symboler för vilka som jag vill ha i mitt liv. Sjuksystern står för att det är ett fett alternativ. Hade ingen aning om att det fanns så många dagens dag. Så tack för den.


http://miracledrug.webblogg.se/2010/february/12-du-ar-vad-du-ater.html


TEMADAGAR 2010


16/2 FET-tisdagen (semla-dagen)
16/2 Internationella pannkaksdagen
25/3 Våffeldagen     155 kcal 3300 steg
11/5 Negerbollens dag     300 kcal 6600 steg
1/6 Mjölkens dag
6/6 Fruktens dag  
6/6 Färskpotatisens dag   
19/8 Surströmmingspremiären
5/9 Svampens dag
15/9 Fetaostens dag  

50 g fetaost 25% 150 kcal 3300

50 g fetaost 16% 105 kcal 2310

50 g fetaost 3% 50 kcal 1100
 


30/9 Skolmjölkens dag
3/10 Gräddtårtans dag      110 g 321kcal 6600 + steg
4/10 Kanelbullens dag     280 kcal 6600 - steg
12/10 Äggets dag   
15/10 Måltidens dag
5/11 Lutfiskens dag
7/11 Kladdkakans dag     410 kcal 115 g 8800 steg
14/11 Ostkakans dag     360 kcal 100 g 8000 steg
9/12 Pepparkakans dag     30 kcal 10 g 220 steg


Detta är inte skrivet i sten, jag är inte säker på att mina uträkningar stämmer. Men det ser inte helt orimmligt ut. Och jag tror att som en form av matmissbrukare är det viktigt att ha lite kontroll och framförallt en del rutiner.


I denna länk

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Page.aspx?id=1026&epslanguage=SV

hittas en hel del bra mått för hur många kcal olika produkter innehåller. Jag förespråkar inte alltid det lättaste alternativet utan hänvisar som vanligt till;


konsekvens -> handling = balans

kcal -> motion = förbränning


Nu skall jag sätta mig och skriva en inköpslista med varor som jag orkar bära hem, sedan skall jag möta en väninna som skall slå mig följe på promenaden.


Kämpa på där ute, det är ditt liv och du bestämmer hur ditt liv skall vara.

Av Louise - 19 februari 2010 09:21


Fröken Louise är förkyld   har ont i halsen, nyser, fräser, snyter och tycker lite synd om sig själv. Gårdagen genererade blott i 5643 steg, inte bra. Tur att jag gick över 11000 steg båda första dagarna på denna vecka (min vecka börjar med tisdag för det var då jag startade med VLCD (Very Low Calorie Diet). Idag skall jag försöka pälsa på mig ordentligt och ta mig ut på promenad trots förkylning, men ta det lugnt. Frisk luft kan ju inte skada. Måtte jag inte vara förkyld på söndag för då firas lilleman.


Idag stod vågen på 101.9 kg  det är en minskning med 5 kg exakt.


Nu skaj ga bädda ner mig i soffan med en kopp varmt kaffe och en bra bok.


 


Den är riktigt spännande. Jag har tidigare läst Solstorm av Åsa Larsson och hennes böcker är riktigt bra. Ska senare ta mig ann Det blod som spillts och Svart stig. Så skönt att ha lite tid för sig själv, även om det bara är som en liten välförtjänt men ofrivillig minisemester. Snart är jag igång med arbete igen.


Ha en fin dag därute itrimare och alla andra   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards