Alla inlägg den 17 februari 2010

Av Louise - 17 februari 2010 18:47


Har idag gått en promenad på ca 4 km, dagen har genererat i 11124 steg so far och det lär inte bli så många fler. Eller..det vore ju kul att komma över 12500 steg.


Att ge sig ut på promenad i detta winter wonder world är om jag väljer att vara optimist, mycket bra för konditionen. Jag tar i med hela kroppen, spänner mig från topp till tå. Och varje steg jag tar får jag mer eller mindre ta om då jag halkar tillbaka. Sedan detta klättrande och parerande, all snö skottas ju mer eller mindre upp på trottoaren vilket gör promenaden till allt annat än en walk in the park, det är en riktigt tuff terräng som landskapet bjuder.


Sedan var ju mitt ärende att handla, så vägen dit var lättare än vägen hem. Då hade jag en lätt påse i var hand samt en full ryggsäck. Priso hade så himla fint kött så jag var tvungen att köpa hem en fin stek. Vad roligt det är att handla när man verkligen ser att produkterna är riktigt bra. Nu är det ju sonen som ensam får njuta stek, men om ex antal veckor är jag även inne på den linan.

Av Louise - 17 februari 2010 10:54

Många undrar vad det kostar att gå med i itrim.


Jag vet inte varför informationen är så svår att få, eller varför jag inte hittar den. Jag har räknat ut att min kostnad kommer att se ut ungefär som följande exempel:


Medlemsskap: Jag har tecknat 24månaders viktminskning + stabilisering. Jag träffar min coach en gång i månaden, viktminskningsgruppen (ca 15 pers) en gång var fjortonde dag, hälsoanalys med vägning (första samtalet med coach), hälsospår (mät din kondition), fri träning (pulspass). Detta kostar mig 599 kr/månad.


Kost


VLCD: Även kallat Rivstart.

Jag kör två shaker och två soppor per dag i tre veckor. Äter 600 kcal/dag. Ett paket kostar 199 kr och räcker i tre dagar. Vilket är 66 kr i matkostnad/dag eller 1980/månad. Jag slutade röka vid nyår. Det är 38 kr sparade/dag. Jag handlade tidigare för minst 150 kr /dag i min närbutik. Mycket av det var godis. Jag tycker inte det är dyrt med itrim. Totalt kostar itrim mig med avgifter 86 kr/dag eller ca 2600 kr/månad under VLCD.


   


Det tillkommer även 499 kr i startavgift för materialet. Bok/stegräknare/personlig övningsbok samt 4 smakprover.


LCD: Efter mina första 3 veckor går jag över i LCD däri byter jag ut mina dagliga soppor/shaker mot  smoothies 200 kcal (yoghurtbaserade) säljs i tetra förpackningar. Finns i smakerna choklad, cappuccino, orange/mango och strawberry/lime. Ett  12 pack kostar 269 kr. Kostnaden blir 22 kr st eller 89 kr/dag (4 st) eller 2670/mån i bara kost kostnader. Månadskostnad för mig inklusive medlemsavgift slutar på 3290 kr/mån eller 109 kr/dag. Detta är lite tuffare än VLCD kostnaderna. Men som sagt, det hjälper att ha en strikt kontroll. Tufft ekonomiskt.


 


Jag kan även välja att byta ut en smothie mot en färdigrätt. Itrim har två olika alternativ, dels CousCous Provencale  och Chili sin Carne 200 kcal. Blandas med vatten, in i micron...klart på ett par minuter. Kan vara gott med lite tuggmotstånd. Ett fyrpack kostar 119 kr, ca 30 kr styck.


 


Jag kan även välja att byta ut en smothie mot Itrim Bars. Dessa finns i smakerna chocolate crisp och muesli cranberry och innehåller 200 kcal. Ett 4 pack kostar 99 kr, 25 kr styck.


 


Slutligen


Godis. Även Itrim säljer godis eller som det kallas nyttiga mellanmål.

Itrim Balance Bar innehåller 130 kcal. Den finns i två smaker raspberry chococrisp (mmm) och dark chocolate. Ett 16 pack kostar 269 kr (16 kr styck).Den är jag inte riktigt hundra på när eller hur man skall äta. Jag tror inte den ingår i viktminskningsprogrammets första 12 veckor, utan hamnar nog senare som ett alternativ till en snickers bar.


Uppdaterat

Jag har fått det förklarat att denna bar får jag börja äta under LCD. Det är kombinerat med en VLCD soppa eller shake som jag får ta en halv balance bar. Då hamnar man visserligen på lite mer än vad som är gränsen för LCD, men det rör sig om ytterst lite extra.


 



Av Louise - 17 februari 2010 09:23

Jag har aldrig gillat semlor så fettisdagen passerade omärkt förbi. Det hade den aldrig gjort tidigare kan jag meddela, jag hade käkat en eller två bara för att det hörde till. Däremot vet jag att jag funderade på om jag skulle byta ut den mot något jag gillar istället. Så semledagen köper jag en bit lyxig chokladtårta ...eller en itrim bar   Men negerbollens dag den 11 maj, den tullas inte på.


 


Kan det vara så att det jag saknar är en plan?

Jag gillar att äta, och har nog aldrig i livet tänkt att ge upp det som är gott bara för att vara smal. Ärligt talat så är att vara smal inte ens lockande, utan det handlar om att kunna röra på sig. Att kunna köpa snygga byxor. Gå i högklackat någon gång ibland. Jag upplever att jag är för tung för att fixa klackar i dagens form. Så jag vill bli normalviktig och för att bibehålla detta lagom så krävs det nog helt enkelt en plan. Att på min fördelsedag, på julafton, på nyårsafton, större kalas och liknande event så får jag äta lite mer gott. Men har jag koll på hur mycket jag stoppar in och hur mycket jag bränner bör det inte vara ett problem. McDonalds kommer jag aldrig mer att äta på efter Supersize me så det faller bort. Det är inte värt mödan. Och så fantastiskt gott är det inte. Jag lovar att min hemgjorda nötburgare är godare och nyttigare. Och pommes. Tycker jag ens om det egentligen? Det blir klyftpotatis i ugn med vitlök. Mitt problem är ju att jag mer eller mindre lever som om varje dag vore fest. Jag äter godis varje dag och kakor och pizza för att det är smidigt. Men jag gillar inte pizza egentligen. Det är så skönt att ha bestämt sig.


Jobbsökeriet


Lämnat löneanspråk och förhandlar i rådande stund via mail.

Kanske kanske kanske..   

Av Louise - 17 februari 2010 08:43

Ställde mig på vågen i morse. Kan inte låta bli.    Resultatet är otroligt bra. Jag väger 102.7 idag. Jag började på 106.9 Min våg. Får inte glömma att det gäller min våg. Har gått ner 4,2 kg redan. Det är verkligen kalas med rivstart. Men jag vet att jag kommer att gå upp när jag slutar fasta, det gäller 2 kg om jag uppfattat det rätt. Jag längtar till den dag jag kommer under tresiffrigt och i den takt som det nu går så tror jag att jag redan denna vecka kommer att komma ner till tvåsiffrigt. Underbart!!   


Nu längtar jag efter att ha en ursäkt till att  gå ut. Ett ärende på stan 7000 steg , ett ärende på stan och en liten omväg hem gör att jag hamnar över 10000 steg. Jag går och småhandlar. Alltså, nu bär jag inte ihjäl mig utan tar lite i taget. Ok, sonen vill ha pannkakor till middag, jag behöver en liter mjölk, ägg och sylt. Istället för att gå till närbutiken som latmasken alltid gör annars så tar jag nu promenaden ner till stan och handlar billigare och jag får motionen. Idag står det kyckling och ris på menyn. Jag behöver köpa ris. Det blir en promenad till stormarknaden.


Ska försöka öka på promenaderna så att jag kommer över 12500 steg, det ger mycket hög förbränning. Igår slutade mätaren på 12406 steg. Sedan tänkte jag tillföra en träningsvideo, tänkte köra zumba för att dansa är kul.



Kämpa på där ute   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Nätverket

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Artiklar om fetma och motion

Kaloriräknare

Inspiration

Event


Ovido - Quiz & Flashcards